
139

 ISSN 1712-8358[Print]
ISSN 1923-6700[Online]

   www.cscanada.net
www.cscanada.org

Cross-Cultural Communication
Vol. 10, No. 5, 2014, pp. 139-147
DOI: 10.3968/5220

Government and Press Relations in Botswana: Down the Beaten African Track

L. B. B. Tutwane[a],*

[a]Department of Media Studies University of Botswana，Gaborone，
Botswana.
*Corresponding author.

Received 12 March 2014; accepted 20 June 2014
Published online 31 August 2014

Abstract
This paper analyses the manner in which the government 
treats and regulates the print media in Botswana, 
especially the public media and argues that this fits within 
the African context of authoritarian control. It argues 
that Botswana is not a shining example of democracy in 
Africa, contrary to popular belief. This is demonstrated 
through comparative case studies with other African 
countries. The paper will also address the manner in 
which the government has treated some of the private 
publications, notably, Botswana Guardian.
Key words: Botswana; Colonial; Authoritarian; 
African

Tutwane, L. B. B. (2014).  Government and Press Relations 
i n  B o t s w a n a :  D o w n  t h e  B e a t e n  A f r i c a n  Tr a c k .  C ro s s -
Cultural Communication, 10(5), 139-147. Available from: http//
w w w. c s c a n a d a . n e t / i n d e x . p h p / c c c / a r t i c l e / v i e w / 5 2 2 0 
DOI: http://dx.doi.org/10.3968/5220

INTRODUCTION
To understand Botswana’s present media policy, it is best 
that one approaches it historically. There is abundant 
evidence that shows that the modern day government 
of the country shares an umbilical cord with its colonial 
mother, Britain. It is impossible to have a comprehensive 
overview of the current policy without delving back into 
the colonial experience. This scenario fits into the colonial 
picture of Africa, broadly speaking (Bourgault, 1995; 
Eribo & Jong-Ebot, 1997; Zaffiro, 1989; Mytton, 1983; 
Tamado, 2005; Obonyo, 2011).

The themes of colonialism and post-colonialism thus 
feature prominently in the literature on media policy 
in Africa and indeed a lot of the developing countries 
elsewhere.  Emphasis is on how colonialism has had a 
lasting impact on post-independence media regulation 
in Africa. As Shome and Hegde (2002, p.258) point out, 
“postcolonial scholarship is concerned with phenomena, 
and effects and affects, of colonialism that accompanied, 
or formed the underside of, the logic of the modern, and 
its varied manifestations in historical and contemporary 
times”. 

For McMillin (2007), there is cultural continuity in 
structures of control between colonial and post-colonial 
governments. “Specifically, colonialism and post-
colonialism cannot be regarded as dichotomous phases 
where post-colonialism marks a rupture from colonialism 
or marks the point at which national consciousness 
emerged…” (McMillin, 2007, p.71). 

Even colonial rulers worked on the basis of pre-
existing colonial structures, McMillin (2007) argues, in 
order to create and maintain the basic conditions necessary 
for their rule. That is why, in Botswana the British used 
a policy of Indirect Rule, relying on the goodwill of the 
local chiefs to run the tribal administration. 

In a systematic order, the colonialists suppressed 
the indigenous media and encoded a positive colonial 
image into early media law and policies in the colonies, 
according to McMillin (2007). This ensured that the media 
systems were limited in their development and created a 
specific ordering regime, a symbolic structure where the 
coloniser was supreme and the colonised was “a menial 
slave” (McMillin, 2007, p.76).  

The French case is a good example:  For North Africa, 
in 1881, the French (in places like Egypt, Morocco, 
Benin, and Algeria) passed a law that declared Arabic 
as a foreign language in North African colonies, with 
the result that it was a crime to print in or import 
publications in Arabic (Zaghlami, 2007; Barratt & 



140Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture

Government and Press Relations in Botswana: Down 
the Beaten African Track

Berger, 2007, p.64; Napoli, 1997,  Eribo & Jong-Ebot, 
1997, p.189).

In the case of the British Colonial government, which 
is more relevant here, it too had a few strategies it was 
using to manage the media in the 19th century Africa. One 
strategy that the British used was giving patronage such as 
subsidies to friendly publications such and creating their 
own state owned publications.

1.  COLONIAL POLICY AND ITS LEGACY 
IN BOTSWANA
In the 1890s, the British in Bechuanaland (as Botswana 
was known then) set up a paper called Bechuanaland 
News, printed in English as an official publication of the 
colonial government (Parsons, 1968). The paper was used 
to communicate official notices by the government and 
the tribal authorities, the local chiefs, who were used by 
the Colonial government to run the Protectorate1 cheaply, 
through a system of Indirect Rule. For instance, Influential 
chief of the Bangwato tribe, Khama III and Ndebele 
chief, Lobengula, in Southern Rhodesia (precursor to 
present day Zimbabwe) used the Bechuanaland News to 
publish official notices. In 1891, the paper announced the 
appointment of a new Magistrate for Kanye, Ramotswa, 
Gaborone and Palapye by Queen Victoria. 

Previous year’s edition reported the replacement of 
the famous Scottish missionary Robert Moffat by another 
white man as a government interpreter. It therefore appears 
that this was an elitist publication, not only because it 
was printed in a foreign language which only a few, were 
able to read2 but also in its content. It appears primarily 
to have been intended to be an official mouthpiece of the 
protectorate government to communicate decisions of the 
Crown to her subjects. It is not surprising that the chiefs 
also used it because they were agents of Her Majesty, as 
Britain ruled Bechuanaland and some of her other colonies 
through a system of Indirect Rule, where the chiefs were 
important players. They ran the tribal administration on 
behalf of the Crown, and collected taxes, tried most court 
cases, kept the peace, announced new laws and organised 
labour for public works (Tlou & Campbell, 1997). Not 
much is known about Bechuanaland News, save to say 
that it existed between 1883 and 1901 (Parsons, 1968, p.4).

Another government publication, the Vryburg, 
Mafikeng and Malmani Protectorate Chronicle also 

1Bechuanaland was known as a Protectorate because it was not 
forcefully annexed by the British, but rather the local chiefs went 
to Queen Victoria in England to ask her to protect the territory from 
other imperial powers, notably the White minority in South Africa. 
2One of the major failures of British rule in Bechuanaland was the 
neglect of education. It was the European missionaries who invested 
in education, notably the London Mission Society, the Dutch 
Reformed, the Anglican, the Roman and Lutheran churches as well 
as the tribal chiefs. See Tlou and Campbell (1997,  pp.194-197) and 
Fawcus, (2000,  p.181). 

existed between 1883 and 1901, with a brief interruption 
during the Anglo-Boer War (1899-1901).  This paper 
provided valuable information on both Bechuanaland 
Protectorate and British Bechuanaland. Parsons (1968, p.4) 
says this weekly was “more liberal in its views than one 
might expect”, but catered for the new white settlers and 
administrators.  

Between 1886 and 1887, the colonial administration 
patronised a publication called the Vryburg Advocate and 
Bechuanaland Gazette. No further information is available 
about this publication (Rantao, 1995). The role of South 
Africa in Botswana affairs needs to be understood in a 
historical context, as we saw in the previous chapter. 
Some parts of South Africa, such as Mafikeng, Stellaland 
and Vryburg had been part of Bechuanaland. In 1884, the 
British declared a Protectorate south of Molopo River, 
over the land of Batlhaping and Barolong tribes3. On 30 
September 1885, this area was named the Crown Colony of 
British Bechuanaland, with the capital based on Vryburg. 
British Bechuanaland was handed to the Cape Colony 
in November 1895. The area north of Molopo River 
was named Bechuanaland Protectorate and it is this that 
became present day Botswana. Interestingly, once more 
Vryburg became the capital, until 1895 when it was moved 
to Mafikeng [British Bechuanaland] (Tlou & Campbell, 
1997, pp.206-207).  The Governor of the Cape Colony, 
the British High Commissioner, was also the governor of 
the Bechuanaland Protectorate, as both South Africa and 
Bechuanaland Protectorate were under British control. 

From August 1958, the government gave subsidies to 
another paper, the African Echo (based in Johannesburg, 
South Africa) and its Setswana4 sister publication, Naledi 
ya Batswana. The latter was distributed widely among 
literate Africans in major towns within the Protectorate 
from 1947. At some point, the former (Echo) was known 
to be generally sympathetic to the views of the regime in 
Mafikeng (Zaffiro, 1989, p.52). However, the colonial 
government’s views about these South African papers were 
later to change radically in the light of growing nationalism 
in South Africa and the cold war, amongst others. 

The colonial government came up with yet another 
publication called Bechuanaland Newsletter, in 1963. 
It lasted until 1965 when it was succeeded by (or 
rather continued as) the Bechuanaland Daily News and 
Botswana Daily News in 1966 (Zaffiro, 1989). 

2.  COLONIAL POLICY IN THE REST OF 
AFRICA
These British practices could be seen in other British 
colonies in Africa. In Tanzania, then known as Tanganyika, 

3These tribes both speak variations of Setswana language, the 
language of Botswana.
4 Setswana is the name of the language of the people of Botswana.



141

L.B.B. Tutwane (2014). 
Cross-Cultural Communication, 10(5), 139-147

Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture

the British introduced tough seditious laws and clamping 
down on indigenous publications.  In 1958, the nationalist 
Mwafrika newspaper was charged with sedition for 
calling the British “suckers of African blood” (Grosswiler, 
1997; Eribo & Jong-Ebot, 1997, p.103). The same year, 
the future president Julius Nyerere was also charged with 
sedition, convicted and made to pay a fine. 

In neighbouring Uganda, (Robins, 1997,  Eribo & 
Jong-Ebot, 1997, p.123) shows that the British suppressed 
nationalist papers but at the same time supported racist 
white papers that undermined black people like the 
Uganda Argus and Uganda Herald. Editors and publishers 
were often jailed for sedition or illegal political activity. 
These papers were subsidised by the government.

The Portuguese in Angola were no better: “The press 
in Angola under Portuguese colonialism was established 
for the colonial administrative machinery and domination” 
(Eribo, 1997; Eribo & Jong-Ebot, 1997, p.326). The local 
people, most of whom were illiterate were left out in press 
matters. There were no newspapers in the vernacular 
language. Interestingly, the private newspapers that existed 
promoted colonial interests and were self-censored.  In 
return, they received government patronage and subsidies, 
which were withdrawn if they offended government. There 
was often media black-out from these white owned papers 
when black people were killed in large numbers in the 
1960s. Around that time there were nationalist papers, but 
they were not tolerated. Publication of people’s opposition 
to colonial rule was prohibited (Eribo, 1997).

 On the basis of the above, commenting about Southern 
Africa generally and Botswana specifically, Kupe (2007) 
argues that history of colonialism and post-independence 
political developments have influenced media systems and 
structures. “The legacy of media repression is represented 
by a plethora of laws inherited from the colonial era 
that curb freedom of expression and freedom of the 
media” (Kupe, 2007;  Barratt & Berger, 2007, p.137). 
Commenting on Central Africa, specifically Malawi and 
Zambia, Banda (2007,  Barratt & Berger, 2007, p.78) also 
attributes many laws controlling media to the colonial 
period: “Secondly, many colonial laws controlling media 
were retained after independence, and used-ironically-
by the erstwhile victims of the same legislation in the 
interests of the new governments which they constituted”. 

3.   HUGHES REPORT AND POST-
INDEPENDENCE MEDIA MANIPULATION 
IN BOTSWANA
The genesis of government commitment to manipulation 
of media and its devotion to serving narrow, partisan 
interests can be traced to the Hughes Report of 1968. 
This is the moment that government of independent 
Botswana officially began to follow in the footsteps of 
the Colonial masters. 

The government engaged a consultant, A.J. Hughes 
in 1968 to advise on the information functions of 
government and he made recommendations that 
would veer government off the track of modern liberal 
democratic governments. He made a number of disturbing 
recommendations that have been the foundation of 
Botswana’s undemocratic government media management 
system. 

He suggested to President Seretse Khama (father to 
the current President) to write a memorandum to the 
effect that senior government officers and Permanent 
Secretaries should be aware that they were Public 
Relations (PR) practitioners of government. His view was 
that government policy must be designed with a PR spin5  
on it and that was the duty of civil servants to further 
it. Opposition was to be anticipated and factored in. It 
is apparent from his report that calling the Daily News 
(official national newspaper) editor and telling him what 
to do was normal practice in government. Government 
officers were also advised to work closely with the 
Information Department and officers from there were to 
meet regularly with Permanent Secretaries and could be 
summoned anytime as they were always on call. 

It is apparent that the British in Bechuanaland adopted 
the Westminster model of public administration, whereby 
“public administrators participate in policy deliberations 
with government as well as being responsible for the 
administration and delivery of government policy” (Lunt 
& Livingstone, 2012, p.21). This contrasts with what is 
known as the Wilson model (US) where there is a clear 
dividing line between elected politicians who have the 
role of setting policy goals and civil servants whose role 
is to administer and deliver government policy.  

At the time of independence, the British introduced 
their administrative system of Permanent Secretaries as 
executive heads of government ministries and the first 
such secretaries were all white. Before these permanent 
secretaries were appointed, between 1964 and 1965, a 
senior civil servant was appointed to head each ministry. 
These civil servants were trained in the British ministerial 
tradition. 

These officers were given a course of intensive training in 
the conduct of public business under a ministerial system. 
Invaluable guidance material was received from the  Colonial 
Office covering the principles of ministerial and collective 
responsibility, the co-ordination of policy by the cabinet, cabinet 
procedure, the relationship between ministers and civil servants, 
co-ordination between ministries and the non-political character 
of the civil service. (Fawcus, 2000, p.184). 

Some of these officers remained after independence 
on 30 September 1966, serving in high positions, from 
Permanent Secretaries to directors of government 
departments to Attorney General. One, David Morgan, 
became the first minister of Works and Communications. 

5But the term spin was not in existence by then



142Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture

Government and Press Relations in Botswana: Down 
the Beaten African Track

Alan Tilbury became founding Attorney General (Fawcus, 
2000)

Hughes noted the sensitive nature of Information 
and Broadcasting departments and suggested that either 
they were to be put in a single specialist ministry or 
under the president or vice president. He suggested that 
government could gradually work on that. However, it 
was not until 2002 that the Ministry of Communications, 
Science and Technology was established to house both. 
He also questioned the separation of Radio Botswana 
(national radio) from Information Services Branch and 
deemed it premature. He said it gave radio journalists 
the misconception that they were independent of and 
not part of what he called “government’s publicity 
machinery” (Hughes, 1968, p.17). He advised close 
government monitoring and exploitation: “Indeed the 
sensitive political nature of information means that these 
services consistently need ministerial involvement if they 
are to serve government (my emphasis) with maximum 
effect” (Hughes, 1968, p.14). What can be deduced from 
this quotation is that the media was to serve the narrow 
interests of government, which meant the civil service 
and politicians of the ruling party, and mainly the latter. 
This is consistent with an earlier policy of the colonial 
government to use the media to support moderate political 
figures, who were sympathetic to the Colonial authorities. 
This was consistent with British Colonial practice across 
Africa (Mytton, 1983; Bourgault, 1995). 

Whist government was considering how best to 
run these departments (Department of Information 
services and radio Botswana), Hughes suggested the 
appointment of a Deputy Minister of Home Affairs 
who would from day to day “control” (Hughes, 1968, 
p.14) the departments. At the time (1960s), the official 
media was under the Ministry of Home Affairs. Initially 
the government implemented this by appointing an 
Assistant Minister in the Office of the President (OP) to 
deal specifically with the media. The first one was MP 
Kebatlamang Morake.  

Hughes  recommended to  the  government  of 
Botswana to continue publishing the Daily News to 
support government activities and that “publicity for 
the activities of opposition groups should be avoided 
wherever possible” (Hughes, 1968, p.19). He advised 
that the government should not be quoted by government 
media in response to opposition accusations but should 
rather be given a platform of “a self-contained statement 
rather than as a reaction to opposition activity” (Hughes, 
1968, p.19). Hughes (1968) was emphatic on government 
control though: “Whichever course is followed, some 
means should be introduced to ensure that the newspaper 
in general supports the government, although this should 
not rule out occasional criticism such as readers’ letters, 
etc..” (Hughes, 1968, p. 47). 

The opposition was never regarded as a legitimate part 
of democracy that must be respected and given access 

to the Daily News or Kutlwano (another government 
publication, a magazine). Rather, the opposition was 
treated as anathema. This is a problem that endures to 
this day. There is always a torrent of complaints from 
opposition political parties in Botswana about how the 
government manipulates the Daily News and excludes 
the opposition from coverage by this widest circulating 
publication. 

Linear development objectives were set in post-
colonial Botswana with the support of the former colonial 
masters. This was what was called developmental 
journalism, with emphasis on farming, health, nutrition, 
sanitation, entrepreneurial skills, women’s literacy and 
others (McMillin, 2007). This helped consolidate the 
power of ruling parties, such as the Botswana Democratic 
Party (BDP) and give them positive media coverage. 
For scholars such as Beltran, 1967, there could not be 
development without communication. He argued that 
if successful countries in the world were compared 
with those that were not developed, it would be noticed 
that communication was the major contributing factor. 
Governments had to ensure that information from central 
authorities in urban areas of government programmes 
filtered down to the ordinary people in the villages 
(Beltran, 1967, in Gumucio-Dragon and Tufte, 2006, 
p.266). North African countries such as Morocco, Libya 
and Algeria also followed this path of developmental 
journalism, with the press assigned the roles of 
mobilisation, sensitisation, awareness raising and security 
and defence of independence. As McMillin (2007) has 
already argued, the press became integrated in the post-
colonial power structures to serve the new governments: 
“The euphoria and enthusiasm of the independence of 
the region enabled the press to be an intrinsic part of the 
political power, if not power by itself” (Zaghlami, 2007; 
Barratt & Berger, 2007, pp.64-65). 

As a result, the concept of development journalism 
became contested in Africa, as it meant different things 
to governments and to the media. To the government, 
the media must prioritise national cohesion and unity, 
and stories and images that demonstrate this unity and 
cohesion ‘are to be prioritised over images and discourses 
that reflect discord, conflict and differences’ (Kupe, 
2007; Baratt & Berger, 2007, p.140). To the media, such 
stories are interesting as they reflect what is happening in 
society and what needs to be done to achieve unity and 
cohesion. 

4.   MINISTERIAL INTERFERENCE IN 
THE PRINT MEDIA
In Botswana, one of the highlights of government control 
and manipulation of the media along these lines was in 
the 1990s. This occurred with the Daily News. A senior 
cabinet minister, Ponatshego Kedikilwe, personally 



143

L.B.B. Tutwane (2014). 
Cross-Cultural Communication, 10(5), 139-147

Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture

edited a story in the Daily News concerning him. As 
Presidential and Public Administration Minister (the 
ministry then responsible for  the media), between 1986 
and1997, Kedikilwe was annoyed by the story that  accused 
him of influencing construction of a road from Martin’s 
Drift to Sefophe  village so that it could lead directly to his 
farm. He edited the paper to correct facts (Kedikilwe, 2005;  
Tamado, 2005, p.117) as he knew them and the edited 
version was leaked to the private press and published, 
embarrassing him and the government in the process. 

Kedikilwe got steeped in more controversy and 
media manipulation in the interest of the ruling BDP. 
He simply transferred government journalists who were 
perceived to be allied to the opposition, irrespective of 
their seniority and without any investigation or evidence 
of unprofessional conduct. Sometimes these journalists 
were redeployed to do completely different jobs in other 
ministries, a practice similar to the one in Ghana were they 
were retired early, given indefinite leave or simply fired 
(Anokwa, 1997;  Eribo & Jong-Ebot, 1997,  pp.20-21). 

In an interview (Tamado, 2005), Kedikilwe confirmed 
that in 1996, he transferred Bapasi Mphusu, the then Chief 
Press Officer, to the Ministry of Commerce and Industry, 
to work as Acting Registrar of Companies and later Public 
Relations Officer in the Department of Tourism. He was 
however brought back in 2003 and eventually became 
Director of Broadcasting Services in 2005. All the same, 
he was finally pushed out altogether and transferred 
to the Independent Electoral Commission (IEC) as an 
Administrative Director in 2008.  There were many other 
government journalists transferred in this manner. The BDP 
government denied journalists professional judgement and 
discretion in both the Daily News and Kutlwano.

The government’s manipulation of the Daily News 
and Kultwano has become worse with the ascendance 
to power of a former army general, Lt General Seretse 
Khama Ian Khama as head of state in 2008. Although 
democratically elected, Khama has shown an attitude 
more authoritarian than that of his predecessors, Festus 
Mogae and Quett Masire. He has pushed the official 
media back to the Office of the President and appointed 
trusted aides to key positions over the media. One is 
Mogomotsi Kaboeamodimo, appointed to be Deputy 
Permanent Secretary in the Office of the President. A 
former Director of the Department of Information and 
Broadcasting, his office is located at the Mass Media 
Complex, the government’s centre where all the official 
broadcast and print media are housed. He has direct 
access to the content of government publications and his 
computer is linked to that of government reporters. He is 
able to weed out unwanted content before it goes on air 
or to print6.

6Confidential interview with Botswana Daily News reporters, 
Gaborone, 17 August 2013.

5. LEGISLATION AND GOVERNMENTAL 
I N F L U E N C E :  T H E  M E D I A 
PRACTITIONERS ACT 2008 
On 11th December 2008, despite protests from the media, 
media proprietors and civil society, government went 
ahead and passed the Media Practitioners Act (MPA) 
2008. The Act established a statutory Press Council 
called the Media Council and the long title introduces 
it as “an Act to establish a Media Council of Botswana 
for the purpose of preserving the maintenance of high 
professional standards within the media and to provide for 
matters related thereto” (MPA, 2008, p.1). The following 
are some of its objectives: 

a) Preserve media freedom.
b)  Uphold standards of processional conduct and 

promote good ethical standards and discipline 
among media practitioners.

c)  To promote the observance of media ethics in 
accordance with the Code of Ethics by the Council 
under section 9(1).

d)  To promote public awareness of the rights and 
responsibilities of media practitioners through such 
outreach programmes as may be established.

The Act was enacted to govern the conduct of all 
media practitioners, though, broadcast journalists are 
already regulated through the Broadcasting Act (1998). 

The governing body of the Council is the Executive 
Committee consisting of a Chairperson, Vice Chairperson, 
a Treasurer and six additional members. The Executive 
Committee is elected at an ordinary general meeting or 
special meeting of the Council. It registers and accredits 
resident media practitioners. The administrative head 
of the Council is the Chief Executive appointed by the 
Council and answerable to it. The Executive Committee 
has the duty to implement the objectives of the Council as 
discussed above. 

The Executive Committee is answerable to the Minister 
in the sense that at the end of each financial year it is 
required to submit an annual report indicating activities 
and operations of the council in the financial year past. In 
the event that this is not done, the Minister has power to 
dissolve the Executive Committee (Sec 34 (2) and appoint 
an interim one. Similarly, although the Council through 
its Executive Committee has power to make regulations 
through a special resolution, the Minister  is empowered to 
make regulations, by statutory instrument, ‘directing that 
the Executive Committee be dissolved and that the Council 
elects a new Executive Committee, relating to any other 
matter intended to safeguard the interests of the public 
and promote professional standards in the media, giving 
effect to the Code of Ethics issued by the Council, relating 
to the registration and accreditation of non-resident media 
practitioners and prescribing anything (my emphasis) to 
be prescribed by the Minister under this Act (Section 38). 



144Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture

Government and Press Relations in Botswana: Down 
the Beaten African Track

Then there is a Complaints Committee comprising a 
Chairperson (who shall be a member of the public) and 8 
representatives of the public. These eight are precluded 
from employment or financial interest in the media but 
should have “serious interest in the furtherance of the 
communicative value of the media” (Section 11 (1) (b)).

The Minister is also empowered by Section 15 to 
appoint an Appeals Committee consisting of a Legal 
Practitioner practising in Botswana and recommended by 
the Law Society and the person shall chair the Committee. 
Other members shall come from the public and the media, 
with the Council recommending the latter. The Appeals 
committee has powers to enhance, vary, reduce or dismiss 
decisions of the Complaints Committee. However, a 
dissatisfied complainant has a chance to go to the High 
Court if they are not happy with the decision of the Appeals 
committee. They may approach the High Court which in 
terms of the Act may confirm, vary or set aside the decision 
of the Appeals Committee. The Court can also send the 
decision back to the Committee for reconsideration. The 
minister is empowered to remove a member of both the 
Complaints and Appeals Committees if they are unable to 
perform their functions (Section 17 (3)).

6.  GOVERNMENT HARRASSMENT OF 
THE PRIVATE PRESS
The government has used a range of measures to harass 
the press, including deportation of foreign journalists, 
some of who had fled from liberation wars in South 
Africa. Another measure was denial of advertising 
revenue. In a small economy like Botswana’s, government 
revenue is very important for the survival of newspapers. 
These issues are discussed in detail below.

6.1  Deportation as a Strategy to Deal with 
Negative Publicity
The Guardian exposed a number of scandals which 
irked the government.  Between 1985 and 1995, 
Masire’s  administration, like that of Nyerere in Tanzania 
(Grosswiler, 1997, p.105) declared seven foreign 
journalists prohibited immigrant (PI), including two 
Guardian editors, South African Charles Mogale  and 
John Mukela, a Zambian national who was only a 
couple of months into his job in 1987. Mxolisi Mxgashe, 
a South African refugee had reported the sluggish 
response of the Botswana Defence Force (BDF) to the 
raid by the much stronger South African Defence Force 
(SANDF) which killed a few people in Gaborone and the 
1984 General Elections (Mokone, 2010). The General 
Elections were historic in that they exposed the rigging 
of the ruling party and brought to parliament the leader 
of the main opposition Dr. Kenneth Koma through a 
bye-election after a ballot box was found hidden and 
unaccounted for.

6.2  Withdrawal of Government Advertising 
Patronage as Punishment for Unfavourable 
Publicity 
The government was not done with the Guardian and 
in 2001 apparently ordered a ban on government and 
parastatal7 advertising in the paper and the Midweek 
Sun. This was declared unlawful by the High Court in 
Lobatse (Tutwane, 2003). However, it appears by this 
time. The old man was already tired of the confrontations 
and eventually sold his titles to the Mmegi group, which 
became the largest and most powerful group in the 
country. He left the country but was to return a few years 
later to start the Echo, a less successful tabloid.

This case has precedence elsewhere. In the UK case, 
R. v. Derbyshire Council, exp Times Supplements Ltd, the 
Times Education Supplement dragged the Council to Court 
after it withdrew adverts following the Sunday Times’s 
series of articles attacking the Labour led Council and its 
leader, David Bookbinder (Robertson & Nicol, 2002). The 
Council had been out of vengeance for the Times criticism 
switched the 60 000 pounds annual worth of educational 
teaching posts to the Guardian. The Divisional Court 
quashed the Council decision on the strength of evidence 
that it was based on vendetta against the newspaper.

7.  GOVERNMENT MANIPULATION OF 
THE PRESS AS AN AFRICAN PARADIGM
When we look at the manner in which the government 
handles the press in Botswana, we will see that it treats 
it more as a propaganda tool than as a professional 
department. It is manipulated to give positive coverage to 
the ruling Botswana Democratic Party (BDP) government 
and its officials. This is easy to do in the face of a weak 
civil society and weak and fragmented opposition. The 
other explanation for this is that the same party has 
ruled the country from independence in 1966, winning 
every successive general election and thus becoming 
complacent. 

However, the argument being made here is not that 
government intervention in the media is unprecedented 
anywhere in the world but rather that in the modern liberal 
democratic political set up, which Botswana often asserts 
itself to be the epitome of (and indeed with the affirmation 
of foreign commentators), governments do not regulate 
the media closely as does the government of Botswana.

It is acknowledged that all over the world, governments 
have historically intervened to manage and regulate the 
media. Humphreys (1996) demonstrates comprehensively 
how various Western European governments have 
intervened in the media, from as far back as the 
seventeenth century. Hillyard and Percy-Smith (1988), 

7A parastatal is like a semi-independent government institution, 
often a commercial one.



145

L.B.B. Tutwane (2014). 
Cross-Cultural Communication, 10(5), 139-147

Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture

Humphreys (1996),  Franklin (1994), and Williams (1998) 
argue that the UK has a long history of government 
censorship and especially in the broadcast media, with 
the country considered to be the most censorial in 
Western Europe. An example of such practice by the UK 
government is the D-notice system dating back to 1912. 
This is a system whereby press stories are vetted and the 
press was prevented from publishing military information 
and it became voluntary in 1945 (Franklin, 1994, p.79).

Another governmental news management system 
is the lobby system. Although it is now considered 
a characteristically British system, it has been used 
elsewhere, notably in France, which had a ministry 
created specifically for news management (Humphreys, 
1996, p.50). Dating back to 1884, this is a system 
whereby a select group of journalists are given privileged 
access to government information and normally briefed 
at the highest level, i.e. Prime Minister’s office and the 
information is non-attributable (Humphreys, 1996). These 
journalists have tended to be appropriated by government, 
and have tended to metamorphose from active and critical 
observers to ‘passive purveyors of government messages’ 
(Franklin, 1994, p.86). 

Similarly, governments use the Official Secrets Act to 
censor news. This legislation specifies certain categories 
of information which may not be published, ranging from 
foreign affairs, and intelligence information, to activities 
of the security services. The 1989 amendment of the 
law in Britain was viewed as more restrictive than its 
predecessor (Franklin, 1994). However, these tools were 
used mostly during war time or times of conflict. Chapter 
8 will explore these issues further by delineating with 
examples. 

As already stated, these tools of censorship and 
news management were used mostly during the rule of 
Margaret Thatcher as Prime Minister (1979-1990). This 
was typical, as with the Second World War looming, the 
Home Secretary invoked Regulation 2D which gave him 
personal power to ban any publication which published 
any material calculated to incite opposition to successful 
prosecution of war (Curran & Seaton, 1997). The 
government also clamped down on the Communist Daily 
Worker and the Week had them closed in January 1941. 
Although the government claimed to ban these small 
circulation, insignificant papers, in the public interest as 
they had criticised government’s participation in the war, 
in fact the decision was based on a wider government plan 
to fight Communism (Curran & Seaton, 1997, p.61).

But when one looks at present day Britain, to a large 
extent the society would disapprove   most of the practices 
in media management or media regulation associated 
with the Thatcher era and those preceding it. For instance, 
scholars have observed that under the Blair government in 
the UK, there was a shift from government to governance 
(Lunt & Livingstone, 2012). Under the Conservative 
government of David Cameron, from 2010 there has also 

been talk of a big society. The shift is a movement from 
big government to small government where stakeholders 
take over some of the responsibilities which were before 
discharged by government. 

The relations between power and the ordering of 
social behaviour at all levels of society, from the nation 
state, to the transnational organisation of the sub-national 
organisation, to the community and even to the individual 
have changed. As a result, the power of governments 
diminishes and is dispersed upwards and downwards in 
what Jessop (2007, p.75;  Lunt & Livingstone, 2012, p.5) 
terms “de-nationalisation”. 

Further, there is “de-nationalisation of the state” as 
well as “de-statisation of the political system”, “with a 
shift from government to governance” (Jessop, 2000, 
p.75;  Lunt & Livingstone, 2012, p.5). Governance in this 
respect describes a dynamic structure of rules in which 
varied stakeholders interact and permanently negotiate 
with one another without a nerve centre of command and 
control. It is for this reason that a regulator like Ofcom is 
given policy making powers. 

Botswana’s media management and regulation fits 
within the pattern in Africa, where most governments use 
the media for narrow personal interests and stifle press 
freedom. Such governments often score lowly in Western 
press freedom ratings. For instance, in the 2014 Reporters 
Without Borders Press Freedom Index, covering 180 
countries. Eritrea occupies the last spot whilst European 
countries occupy the first ten positions, with Finland at 
number 1. Botswana is at number 41, and apart from 
Nambia at 22, Cape Verde at 24 and Ghana at 27, most 
African countries occupy positions beyond that (Reporters 
Without Borders, 2014). The scores measured the 
variables of pluralism, media independence, environment 
and self-censorship, legislative framework, transparency 
and infrastructure. 

Newly elected post-colonial governments in Africa 
have often imitated the colonisers, constructing the nation 
as a monolithic entity and placing women, lower castes 
and ethnic minorities at the bottom of the pack. Political 
policies which were often as elitist and hegemonic as 
those of the colonial masters were retained, McMillin 
(2007) observes, citing India as an example. 

This is corroborated by Mwesige and Kalinaki (in 
Barratt and Berger, 2007, p.98) who also paint a picture 
of post-colonial governments in East Africa (Kenya and 
Uganda) intent on controlling the media to protect their 
interests and preservation of their power: “Successive 
governments continued to use draconian colonial laws 
on the press, exercising complete control over radio and 
television and in some cases banning private newspapers. 
Public media was used to legitimise what were often 
ruthless dictatorships.

This is best illustrated by taking a brief look at an 
array of African countries to see how they treat their press. 
Though these countries are a mix of democratic countries 



146Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture

Government and Press Relations in Botswana: Down 
the Beaten African Track

and non-democratic, they all have the common denominator 
of repression of the press, especially the public one. 

Benin in West Africa has a long history of press 
manipulation by the state. President Kerekou in 
independent Benin of 1972 was clear that the press had 
to follow his orders. He nationalised private newspapers, 
a move similar to that of President Arap Moi in Kenya 
and Kwame Nkrumah in Ghana. Having adopted Marxist 
doctrine as official policy, the public media was to serve 
government interests only (Robins, 1997). 

Upon independence, Nyerere of Tanzania emulated 
his predecessors. His government-run Daily News had 
editors appointed by him  and when he one such editor 
criticised the Sudanese government for the manner in 
which he executed rebels he was fired for criticising 
another African leader. In 1963 a Reuter’s reporter 
was expelled from the country, a British journalist 
in 1964 and a BBC journalist followed in 1974. Two 
Kenyan papers were banned in 1964 and outgoing press 
dispatches were censored (Grosswiler, 1997;  Eribo & 
Jong-Ebot, 1997, p.103).

 In Uganda, Idi Amin Dada who came to power in 
1978 continued the British type of rule, perhaps with 
more brutality. Journalists were often tortured and killed, 
including Nicholas Stroh of the Washington Star. Amin 
Dada shut all but one newspaper that supported him 
(Robins, 1997; Eribo & Jong-Ebot, 1997, p.123). 

The present government of President Yoweri 
Museveni has not done any better. Two newspapers 
and a radio station were raided in 2013 in the wake of a 
story that the government deemed to be fallacious and 
disrespectful (Greenslade, 2014). The Ugandan police, 
acting on the basis of a court order raided the offices of 
the Daily Monitor, and Red Pepper. The Monitor had 
written a story that President Yoweri Museveni’s son 
Brigadier Muhoozi Kainerugaba was not only positioned 
to succeed his father as president but that there was 
also a conspiracy to frame or eliminate senior officials 
in government opposed to the plan. The paper based its 
story on a leaked letter said to be written by the head 
of the country’s Internal Security organ. The writers of 
the story, together with the Managing Editor refused to 
disclose their source upon police questioning. It was 
then that the police obtained a court order to demand 
disclosure and with the paper remaining adamant. At 
least 50 police officers raided the Monitor premises 
in the capital Kampala and other outlets owned by the 
Nation Media Group, including two radio stations. The 
police disabled the printing press, computer servers and 
radio equipment (Greenslade, 2014). 

In Angola, just like in Benin, Tanzania, Kenya and 
Uganda, the post-colonial government of the Popular 
Movement for the Liberation of Angola (MPLA), adopted 
Marxism as official policy. The colonial Ministry of 
Information was replaced by new Marxist-Leninist 
machinery that saw the press as “an agitator, propagandist 

and organiser” (Eribo, 1997, p.332). Government 
propaganda was complete as there were no private 
papers during the leadership of President Agostinho 
Neto. Opposition to government was not countenanced 
and the death penalty was meted out against people who 
“committed crimes against the state” or the revolution, 
including journalists. The latter had a specific crime of 
“spreading false information that would endanger the 
good name of the state” (Eribo, 1997, p.333). 

In Egypt, upon independence the indigenous regime 
set up the Office of Censorship under the Ministry of 
Culture, in violation of the 1971 Constitution which had 
guaranteed press freedom (Napoli, in Eribo and Jong-
Ebot, 1997, p.189). All news articles had to get prior 
approval before publication. The pattern is the same 
across the length and breadth of Africa, irrespective of the 
colonial master. 

SUMMARY
When one looks at colonial media policy in both 
Bechuanaland and post -colonia l  Bechuanaland 
(Botswana), it is clear that the rulers approached it from a 
behavioural, direct effects perspective, sometimes called 
the hypodermic syringe/needle model (Laughey, 2007). 
Their assumption was that the media was too powerful 
and was directly affecting the public. In other words, the 
assumption was that a stimuli from the media followed by 
a straightforward audience/reader/viewer response. This 
is still the government attitude in modern day Botswana 
although media research has not validated this position 
with other scholars arguing and demonstrating through 
their own research that audiences are not a passive mass, 
but active participants. Audience members have the 
capacity to decode ideologies carried in media messages, 
(Hall, 1982; Laughey, 2007, p.60) and may even resist 
these (Hebdige, 1979).

REFERENCES
Anokwa, K. (1997). Press performance under civilian and 

military regimes in Ghana: A reassessment of past and 
present knowledge.  In F. Eribo & W. Jong-Ebot (Eds.), 
Press freedom and communication in Africa (pp.3-28).
Trenton and Asmara: Africa World Press.

Banda, F. (2007). Central Africa: 50 years of independence.  In 
E. Barrat and G.  Berger (Eds.), 50 years of journalism: 
African media since Ghana’s independence (pp.65-78). 
Johannesburg: African Editors’ Forum, Highway Africa and 
Media Foundation for West Africa.

Beltran, L. R. (1967). Communication: Forgotten tool of 
national development, Communications Issue, No. 36.  In A. 
Gumucio-Dragon & T. Tufte (2006, eds.). Communication 
for social change: Anthology: Historical and contemporary 
readings (pp.266-272). New Jersey: Communication for 
Social Change Consortium, Inc.



147

L.B.B. Tutwane (2014). 
Cross-Cultural Communication, 10(5), 139-147

Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture

Bourgault, L. M. (1995).  Mass media in Sub-Saharan Africa. 
Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press. 

Curran, J., & Gurevitch, M. (Eds.). (1991). Mass media and 
society. London: Edward Arnold.

Eribo, F. (1997). The elusive press freedom in Angola. In 
F. Eribo & W. Jong-Ebot (Eds.), Press freedom and 
communication in Africa (pp.325-339). Trenton and Asmara: 
Africa World Press. 

Eribo, F., & Jong-Ebot, W. (Eds.). (1997).  Press freedom and 
communication in Africa. Trenton and Asmara: Africa World 
Press.

Fawcus, P. (2000). Botswana: The road to independence. 
Gaborone, Botswana Society and Pula Press. 

Franklin, B., Hamer, M., Hanna, M., Kinsey, M., & Richardson, J. 
E. (2005). Key concepts in journalism studies. London: Sage 
Publications.

Government of Botswana. (2008). Media practitioners act 2008. 
Gaborone.

Greenslade, R. (2014, June 25). Ugandan police raid newspapers 
to discover story’s source. The Guardian (UK). Retrieved 
from http://www.theguardian.com/media/greenslade/2013/
may/21/press-freedom-uganda 

Grosswiler, P. (1997). Changing perceptions of press freedom in 
Tanzania. In F. Eribo & W. Jong-Ebot (Eds.), Press freedom 
and communication in Africa (pp.101-119).Trenton and 
Asmara: Africa World Press.

Hebdige, D. (1979). Subculture: The meaning of style. London: 
Routledge.

Hillyard, P., & Percy-Smith, J. (1988). The coercive state: The 
decline of democracy in Britain. London: Fontana/Collins.

Humphreys, P. J. (1996). Mass media and media policy in 
Western Europe. Manchester: Manchester University Press.

Hughes, A. J. (1968, March).  Report on the information functions 
of government. Gaborone: Government of Botswana, March. 
Available from Botswana National Archives (BNA).

Humphreys, P. J. (1996).  Mass media and media policy in 
Western Europe. Manchester: Manchester University Press.

Kupe, T. (2007). Southern Africa: 50 years of independence. 
In E. Barrat & G.  Berger (Eds.), 50 years of journalism: 
African media since Ghana’s independence (pp.136-159). 
Johannesburg: African Editors’ Forum, Highway Africa and 
Media Foundation for West Africa.

Laughey, D. (2007). Key themes in media theory. Berkshire: 
Open University Press.

Lunt, P., & Livingstone, S. (2013). Media studies’ fascination 
with the concept of the public sphere: Critical reflections and 
emerging debates. Media, Culture & Society, 35(1), 87-96.

McMillin, D. C. (2007). International media studies. Oxford: 
Blackwell Publishing Ltd.

Mokone, O. (2010, April 4). Bill Jones: A rebel with a cause dies. 
sunday standard. Retrieved from http://www.sundaystandard.
info/article.php?NewsID=7149&GroupID=4

Mwesige, P. G., & Kalinaki, D. (2007). East Africa: 50 years 
of media. In E. Barratt & G. Berger (Eds.), 50 Years of 
journalism: African Media since Ghana’s Independence 
(pp.99-118). Johannesburg: African Editors’ Forum. 
Highway Africa and Media Foundation for West Africa. 

Mytton, G. (1983). Mass communication in Africa. London: 
Edward Arnold.

Napoli, J., & Amin, H. (1997). Press freedom in Egypt.  In 
F. Eribo & W. Jong-Ebot (Eds.), Press freedom and 
communication in Africa (pp.185-210). Trenton and Asmara: 
Africa World Press.

Obonyo, L. (2011). Towards a theory of communicationfor 
Africa: The challenges for emerging democracies. 
Communicatio: South African Journal for Communication 
Theory Research, 37(1), 1-20.  

Robertson, G.,  & Nicol, A. (2002). Media law (fourth edition). 
London: Penguin Group. 

Robins, M. B. (1997). Press freedom in Uganda.  In F. Eribo & 
W. Jong-Ebot (Eds.), Press freedom and communication 
in Africa (pp. 121-134).Trenton and Asmara: Africa World 
Press.

Smith, D. (2014, June 19). Uganda TV station banned after 
showing president asleep in Parliament. The Guardian (UK).  
Retrieved from http://www.theguardian.com/world/2014/
jun/19/uganda-museveni-tv-ban-asleep 

Tamado, A. (2005). The development and role of the public 
mass media and press agency in Botswana: 1936-1997 
(Unpublished MA thesis). History Department, University 
of Botswana. 

Tlou, T., & Campbell, A. (1997).  History of Botswana. 
Gaborone: Macmillan.

Williams, K. (1998).  Get me a murder day: A history of mass 
communication in Britain. London: Arnold. 

Zaffiro, J. Z. (1989). Twin births: African nationalism and 
government information management in the Bechuanaland 
protectorate, 1957-1966. The International Journal of 
African Historical Studies, 22(1), 51-77.

Zaghlami. (2007). North Africa: 50 years of media. In E. Barrat 
& G.  Berger (Eds.), 50 years of journalism: African media 
since Ghana’s independence (pp.63-74). Johannesburg: 
African Editors’ Forum, Highway Africa and Media 
Foundation for West Africa.


